Designhjälp för din blogg

Bakgrundsfärg bakom kommentarerna.

Kategori: Kommentarerna



Många har undrat över hur man får kommentarerna i små rutor som på bilden här ovan. Jag har gjort mitt bästa för att ni ska förstå :) Såhär gör ni:


1. Klicka på fliken "Design" och sedan vidare till "Redigera stilmall".

2. Leta upp .commentheader {

3. Lägg till background-color:#dinfärgkod; efter .commentheader {

Där det står dinfärgkod, skiriver du in färgkoden till den färg du vill ha som bakgrundsfärg.
Tex: background-color:#cccccc; om du vill ha ljus grå bakgrundsfärg.


Såhär:




4. Gör nu likadant, och lägg till background-color:#dinfärgkod; efter:
.commenttext {


.commenttext {

.commentmeta {

.commentmeta a {


.commentmeta a:hover {
.commentmeta {
.commentmeta a {
.commentmeta a:hover {



5. När du har lagt till background-color:#dinfärgkod; efter alla dem så sparar du stillmallen!


6. Om du nu tittar på din blogg har du fått bakgrundsfärg bakom dina kommentarer.
Om det inte ser så bra ut är för att du måste ändra på margin och/eller padding.

7. Under styckerna:

.commentheader {

.commenttext {

.commentmeta {

.commentmeta a {


.commentmeta a:hover {


tar du bort alla margin: XX px;


8. När du gjort det lägger istället till margin-right:30px; margin-left:30px; under alla stycken du tog bort ifrån nyss.

9. Lägg även till margin-top:10px; under .commentheader {

10. Spara stilmall.

11. Förhoppningvis ser det bättre ut nu, om inte så får ni testar er fram genom att ändra på margin/padding under de styckena jag har skrivit om.

Kommentarer
elin

08 November 2011 kl. 18:04

tack,

nu undrar jag en sista sak. Glömde fråga det sist.

Om du kollar igen på min blogg, i det inlägget du kommenterade så har har en till skrivit där. men det är typ inget "mellanrum emellan er två. hur gör jag då?



igen - tacksam för svar i min blogg


Mathilda

28 December 2011 kl. 20:55

Hej! Jag har läst igenom detta inlägg och är jäätte tacksam för detta inlägg! Men jag har en fråga, när jag har gjort allt detta som du har skrivit så får jag bakgrund på kommentarerna, hur gör jag så att bakgrunden är typ ett <br> över, för annars blir bakgrunden som börjar direkt där personen skrivit sitt namn exempel. hoppas du förstod. Jääätte tacksam för svar!


Linnéa

05 Januari 2012 kl. 14:05

Hej! jätte bra inlägg, men ingår det här med kommentarsrutorna att dem liksom blir mindre och inte går över hela bloggen? att det blir vitt på sidorna runt om dem?

vore tacksam för svar!


Lovisa

11 Mars 2012 kl. 18:45

Hej, snälla hjälp mig! Vet inte vad som har gått fel, men nu så blir det konstigt såfort man använder åäö! Här är en länk ---> http://photoholical.blogg.se/2012/march/photoholical.html



Vet du hur man fixar det?

Tack i förhand!


Lovisa

11 Mars 2012 kl. 18:55

Behöver ingen hjälp, jag lyckades själv!


madeleinemagnusson.blogg.se

05 September 2012 kl. 10:29

Hej, har en fråga och hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har lagt in egna bilder som bakgrund på kommentarerna (ser ut som en pratbubbla) och det funkar bra. MEN när jag ska svara på kommentarerna så blir bakgrunden i mitt svar vitt och hamnar lite utanför bubblan. Så min fråga är alltså hur man ändrar utseende på svarskommentaren på blogg.se?

Svar: http://blogghjalparn.blogg.se/2012/october/andra-utseende-pa-svars-texten-till-kommentarer.html
blogghjalparn.blogg.se


Hjälp mig

02 December 2012 kl. 14:23

Det funkar inte :'( Det är helt vitt och man måste stryka över för att se vad de står!! :'/ Kolla min blogg så ser du


Sara

13 Mars 2013 kl. 23:28

Hej! Jättebra inlägg, men hur gör jag för att få datum, tid och URL innanför rutan också?


Julia.B

20 Juni 2013 kl. 19:31

För mig ser nu allt helt idiotiskt ut....


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign