Designhjälp för din blogg

Två menyer.

Kategori: Meny
Så här gör du om du vill ha två menyer på din blogg sida.


1. Gå in på fliken "design", och klicka vidare på "redigera stilmall"


2. Kopiera in texten nedan mellan #side och #content .


#side2 {
position: absolute;
left: 50px;
top: 80px;
width: 160px;
height: 400px;
background: white;
padding: 10px 10px 10px;
text-align:left;
}



3.
Spara och gå in på "kodmallar"



4. Klistra in texten nedan precis över </body> längst ned på sidan i alla sidor i rullgardinen dvs framsida, inläggssida, kategorisida och arkivsida! Glöm inte att spara innan du byter sida bara!

<div id="side2">

</div>



5. Spara, och gå sedan in på "redigera stilmall" igen.



6. Nu kan du ändra så att du får menyn som du vill ha den.


#side2 {
position: absolute;
<- Positionen.
left: 50px; <- Hur långt från vänsterkanten menyn ska vara.
top: 80px; <- Hur långt ned på sidan menyn ska vara.
width: 160px; <- Hur bred menyn ska vara.
height: 400px; <- Hur lång menyn ska vara.
background: white; <- Vilken bakgrundsfärg menyn ska ha.
padding: 10px 10px 10px; <- Hur stor mellanrum ska vara mellan kanten på menyn och innehållet i menyn.
text-align:left; <- På vilken sida texten ska vara på. left/right/center
}




7. Mellan <div id="side2"> och </div> i steg 4, kan du nu lägga in det du vill ha i menyn. Glöm inte att lägga in i både inläggssida, kategorisida och arkivsida om du vill att de ska synas där med. Det gäller när nu ändrar allt i kodmallar..




Nu var det klart!

Kommentarer
marielle

26 Januari 2010 kl. 15:21

hej hej. jag kollade lite på dina menyer och det fungerade bra. men jag undrar hur jag ska få bort dom vita streckena som sticker ut och in över inlägget och sedan hur jag får kanterna runda

hälsningar marielle


Camilla

20 Februari 2010 kl. 19:55

Tack!

Din beskrivning är enkel och den första som jag klarat följa utan problem.

Det går inte att beskriva hur glad man då blir.



MVH

Camilla


Camilla

24 Februari 2010 kl. 07:57

Älskar din sida



Hur gör jag om jag vill ha en till på högersida?


hanna

15 Mars 2010 kl. 23:19

Tack så himla mycket! jag har letat överallt efter hur jag ska kunna få en till meny, men det fanns ingenstans utom här! Jättebra beskrivet också! Tack för hjälpen!:D:D


Anonym

28 Mars 2010 kl. 21:45


Anonym

29 Mars 2010 kl. 13:26

Coolt! :D

Fin blogg!


Anonym

29 Mars 2010 kl. 14:12

vadå 2 menyer? fattar inte :)


cajsa

10 Maj 2010 kl. 18:26

Jag har en fråga, om man vill ha den precis under headern, vad ska man skriva då?

position: absolute; <- Positionen.



och sen, hur skriver man de olika kategorierna man vill ha?

:)


Jessica

24 Maj 2010 kl. 18:34

Hej :)



Det är ett bra inlägg :) men jag har prövat dethär fler gånger förut men det funkar aldrig hela vägen. Jag har prövat mig fram efter dessa instruktioner som du ger och de funkar så långt men sen när jag skrollar sidan "ut och in" så att man zommar fram och tillbaka så flyttar side2 på sig. Jag har skrivit in i wrapper "position: absolute" men de hjälper inte... vad gör jag för fel? förstår om det är svårt att svara på men du kanske kan hjälpa till med en länk till ett sätt att få det att se ut så här:



<---------- HEADER --------->

Meny/side Content Meny/side2



Jag vill alltså få en meny på varsin sida om content och att de håller sig på sin plats vad man än har för upplösning på sin skärm.



Sorry för längsta inlägget, annars är alla tips och hjälp superbra :)


julia

11 Juli 2010 kl. 12:25

vad är feed?


N_A

11 November 2010 kl. 16:37

Hur bra som helst,tack för hjälpen!!! det har aldrig funkat förut men nu funkar det :) tack1


Meijen

20 Februari 2011 kl. 19:56

Tack för hjälpen :)


Erik

31 Mars 2011 kl. 01:21

Utmärkt förklaring :)!

Tips på saker man kan lägga i sin meny?

Lätta sätt att länka till saker? T.ex. FaceBook o.s.v. :)

Regards


Becca

31 Mars 2011 kl. 19:47

TACK :D


josephine- tävlingar på bloggen!

20 April 2011 kl. 17:30


josephine- tävlingar på bloggen!

20 April 2011 kl. 17:31

Hej!

asbra inlägg!

men det fungerar inte om man har en "uppdelad meny" inte för mig iaf men du kanse vet vad jag gjorde för fel??


HANNA

11 Maj 2011 kl. 11:53

fränt :)


Jenny - Foto, hästar & vardag

02 Augusti 2011 kl. 22:09

Hejsan! Din blogg är superduper bra!

Jag försöker fixa två menyer, varav den ena är presentation, men bildkoden funkar inte på internet! Bara på firefox... Vet du vad jag har gjort fel? :)

Tack på förhand!


Lena

22 Augusti 2011 kl. 13:06

tack så jätte mycket för att du faktiskt tar din tid och skriver inlägg, har hjälpt mig och jag antar många andra. men nu till frågan; jag håller på att designa en blogg till mina två kompisar och där hade jag tänk låsa fast två menyer med koden "position: fixed;" men när jag har 'låst fast' ena menyn och ska låsa fast den andra med samma kod så hamnar den andra menyn under den första, och när jag tar bort den så hamnar den där den ska men den är ju då inte låst. snälla hjälp, huhuhuhu :*(


Filip

03 November 2011 kl. 21:50

Hej, det funkar nästan perfekt, det finns bara ett litet problem :(

När jag zoomar ut och in så flyttar side2 på sig, och jag har testat massa men får den inte att sista fast samma ställe.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand!


vem?

29 December 2011 kl. 16:31

HUR GÖR MAN SÅ ATT DEN HAMNAR PÅ HÖGERSIDAN????????????????????????????


mwiklund - fotoblogg

08 Januari 2012 kl. 16:51

Menyn blir ju framför allt annat x] hur fixar man det? Tacksam för snabbt svar! :)


Anonym

15 Februari 2012 kl. 17:05

DU SUG PÅ ATT FÖRKLARA!


Emelie

18 Februari 2012 kl. 11:12

Har gjort så, men den hamnar ju på inläggen om man har större skärm! Hur fixar man det?


julia

23 Februari 2012 kl. 18:33

Hej, hur får man kategorierna och det.. att hamna på sin egna gjorda meny?? Tacksam för svar


Marie Soleg

23 Juni 2012 kl. 18:16

Hur får jag inläggsidan i mitten när jag gjort den andra menyn? :)


Anonym

26 Juni 2012 kl. 18:46

Okeej har klarat att få hela grejjen i mitten men hur gör jag så att menyn jag gjorde inte åker på inläggsidan? ;)


Lina

16 Januari 2013 kl. 21:28

Menyn är jätte bra och allting, men när jag lägger in en bild och text så hamnar det utanför menyn och lägger sig bara halvt på. Det hjälper inte att lägga in och så snälla maila mig om du vet! Tack på förhand,
// Lina.


rina

05 Februari 2013 kl. 04:00

Allt funkar bra och jag har lyckats få den i en bra placering på alla sidor. Men på inläggssidan hamnar den över inläggstexten.. Varför blir det så?


rina

05 Februari 2013 kl. 04:03

allting blev bra och jag lyckades få en bra placering på menyn på alla sidor. men på inläggssidan hamnar menyn över inläggstexten. Varför blir det så bara på Inlägg-sidan? :(


Let's play the sims

11 Juni 2013 kl. 16:18

Hej! Menyn fungerar riktigt bra och jag måste bara ge dig ett grymt tack för hjälpen, underbart bra beskrivning och kodning!
Dock undrar jag hur man ändrar textsnitt på texten i den andra headern? Grundheadern förstår jag hur man ändrar text, men inte i den andra. Vore riktigt tacksam för hjälp! :)


Jonna :D

28 Juni 2013 kl. 14:43

Gick jätte bra! :D Fast det ända som är att min header är ganska liten så det ser jätte dumt ut hur gör man större header.,,???????????????????????? ;O


Jennifer

18 Juli 2013 kl. 09:46

FÖR ALLA SOM UNDRAR HUR MAN FÅR DEN TILL HÖGER SIDA!
Ändra och skriv dit right istället för left
:)


Anonym

27 Februari 2014 kl. 10:59

hur gör man om man vill flyta där alla in lägg läggs upp för den ny menyn som jag gjorde tack vare det döljer liksom lite av min in lägg och jag skulle då vilja flyta denna mitten box åt höger hur gör jag


Alexandra

23 Mars 2014 kl. 20:00

Men om man har #box ska man klistra in #side2 under eller över?


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign