Designhjälp för din blogg

Guide för din stilmall

Kategori: Allmänt
Är du osäker på vad som är vad i stilmallen? Här kommer en kort förklaring till varje avsnitt i stilmallen:
 
body - Bakgrunden
a och a:hoverLänkar i inlägg
wrapper - Det meny, headern och där du skriver inläggen ligger på. Alltså som bakgrunden för innehållet
header - Bilden eller texten längst upp
side - Menyn/sidospalten
content - Inläggen, det som ligger jämter menyn.
h3 - Inläggens rubrik
navheader - Rubrikerna i menyn
nav - Innehållet i menyn
nav ul - Länkar som inte står under nav li eller nav a 
nav li - Egna länkar i menyn
nav a och nav a:hover - Länkarna under varje rubrik i menyn
entrybody - Inläggen
entrymeta -  Tid och länkar under inläggen,"Kommentarer, Allmänt, Trackbacks" 
entrymeta a och entrymeta a:hover - Länkarna "Kommentarer, Allmänt, Trackbacks"
commentheader - Texten "Postat av:" i kommentarena
commenttext - Själva kommentaren
commentmeta - Vilket tid kommentaren är skriven
commentmeta a och commentmeta a:hover - Länkarna i kommentarerna
commentform - Själva mallen där man kommentera ett inlägg
separator - Linjen många har mellan inläggen
image - Bilder
 
 
Man kan oftas ändra länkarna på två ställen, som t.ex. de under inläggen. Både i entrymeta och entrymeta:a entrymeta a:hover. Men ändrar du i entrymeta:a / entrymeta a:hover ändras bara länkarna medans om du ändrar i entrymeta ändras även text som inte är någon länk t.ex. själva tiden. Så vill du att länkarna ska skilja sig från den vanliga texten i samma stycke måste du ändra under entrymeta:a / entrymeta a:hover. Likadant är det med länkarna under rubrikerna i menyn och vid kommentarena.
 
 
 

Kommentarer
Elin

11 Januari 2013 kl. 16:36

En fråga...om det är nån som kommenterar på min blogg å jag svarar inne på min egna blogg. du vet så det står "Svar:............." får dom "reda på det" även om dom inte använder det nya blogg.se? (vilket jag gör)

tacksam för svar!


Elin

11 Januari 2013 kl. 16:37

En fråga...om det är nån som kommenterar på min blogg å jag svarar inne på min egna blogg. du vet så det står "Svar:............." får dom "reda på det" även om dom inte använder det nya blogg.se? (vilket jag gör)

tacksam för svar!


Kimsan

09 Augusti 2013 kl. 23:48

Hej!
Om jag svarar på en kommentar som jag fått på bloggen så ska ju svaret synas under kommentaren jag svarat på, men det gör det inte på min blogg då jag nyss upptäckte att färgen på just den texten (mitt svar) är svart precis som bakgrunden och nu vet jag inte hur man ändrar det!
Funktionen att svara på en kommentar har tillkommit efter att jag bytte stilmall senast (typ ett år sen) så jag minns knappt hur man gör och vad allt betyder.
Jätte tacksam för svar!

Mvh Kimsan

Svar: Hej! Se inlägget http://blogghjalparn.blogg.se/2012/october/andra-utseende-pa-svars-texten-till-kommentarer.html
blogghjalparn.blogg.se


Kimsan

23 Augusti 2013 kl. 19:34

Tack! Jag har fått till det men tackar för dina hjälp :)


milina.blogg.se

12 Maj 2014 kl. 00:21

Vart ändrar man så att man kan få en "ram" runt vardera kommentar?


sophie [FOTOGRAF]

30 Maj 2014 kl. 14:19

Hej! Jag bytte design igår och det går nu inte längre komma in på min blogg från mobilen, man kan endast se headern och inte några inlägg, hur fixar jag detta? jätte tacksam för svar!!


Carro

24 September 2014 kl. 12:45

Hej,

Mitt bloggnamn blev avskalat så nu syns inte hela namnet vilket ser skitskumt ut! Hur ändrar man det?
Tacksam för svar!


Natalia Richardson

16 Oktober 2014 kl. 16:02

Varför syns inte hela. Min blogg från mobilen?

Svar: Du har troligvis inte mobilanpassat bloggen så att hela bloggen ska synas.
blogghjalparn.blogg.se


Natalia Richardson

16 Oktober 2014 kl. 23:53

Hur gör jsg det då?

Svar: I menyn som heter DESIGNHJÄLP hittar du just designhjälp... Du kan även söka i sökrutan till höger på bloggen. Skriv in det du behöver hjälp med där.
blogghjalparn.blogg.se


Nathalia

17 Oktober 2014 kl. 10:24

Jag har försökt. Men får det ej att funka tyvär.


"Hedan"

04 April 2015 kl. 11:34

Dessa finns inte i min stilmall: a:hover, wrapper, navheader, nav, nav ul, nav li, nav a, nav a:hover, entrybody, entrymeta, entrymeta a, entrymeta a:hover, commentheader, commenttext, commentmeta, commentmeta a, commentmeta a:hover, commentform, separator.
...Trots att jag precis återställde stilmallen för att dessa saknades. Det hjälpte inte, vad ska jag göra? Ska jag sätta dom i stilmallen själv, och i sådana fall, hur och var?
Superduper tacksam för svar, har haft problem med detta väldigt länge!


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign