Designhjälp för din blogg

Meny under headern.

Kategori: Meny

Vill du ha en horisontell meny under din header?


1. Klicka dig in på "Design" och vidare till "Kodmallar".

2. Under:

<div id="header">
<h1>${BlogTitle}</h1>
<h2>${BlogDescription}</h2>
</div>

KOPIERA OCH KLISTRA DU IN:

<ul id="navbar"> 

<li> <a href="Länkadress1"> Rubrik1 </a> </li>
<li> <a href="Länkadress2"> Rubrik2 </a> </li>
<li> <a href="Länkadress3"> Rubrik3 </a> </li> 
<li> <a href="Länkadress4"> Rubrik4 </a> </li> 
</ul>


3. "Spara kodmall".

4. Gå nu in på din "Stillmall" och klista in följande längst ned:

#navbar {
margin: 0;
padding: 0;
height: 25px; }

#navbar li {
list-style: none;
float: left;
height: 25px;
} /* Ändra till right om du vill ha menyn till höger istället*/*

#navbar li a {
display: block;
height: 25px;
padding-left:10px;
padding-right:10px;
padding-top:5px;
padding-bottom:0px;
border-left: 1px solid #ffffff;
border-bottom: 0px solid #ffffff;
background-color: #cccccc; /*Ändra färgen på menyflikarna här*/
color: #000000; /*Ändra färgen på texten här*/
text-decoration: none;
font-family: verdana; /*Ändra typsnittet här*/
font-size: 15px; } /*Ändra storleken på texten här*/

#navbar li a:hover {
color:#fff;  /*Ändra färgen på texten vid mouseover*/
background-color: #666;  /*Ändra bakgrunden på menyn vid mouseover*/
}


5. "Spara stillmall"


6. Nu kan du gå in i din "kodmall" igen och lägga in dina egna länkar och så.


Där det står "Rubrik1" skriver du in vad det ska stå i menyn.
O där det står "Länkadressen" skriver du just in din länkadress..

<li> <a href="Länkadressen1"> Rubrik1 </a> </li>

Du kan självklart också ändra utseendet på menyn i stillmallen 

Kommentarer
Anonym

23 Juli 2011 kl. 17:05

Tack så jättemycket för hjälpen! :))


emelie

24 Juli 2011 kl. 21:38

om jag till exempel vill att länk ska vara "Arkiv", hur gör jag det?


emelie

24 Juli 2011 kl. 21:39

och om jag vill ha den i mitten? haha, hur gör jag då? :)


Michelle

28 Juli 2011 kl. 11:50

den blir inte i mitten på en rad för mig :O bara under varandra på vänstra sidan ! Hjälp!


Tove

31 Juli 2011 kl. 20:02

Om jag exempelvis vill ha en länk där det står kategorier, sen vill jag visa alla kategorier i en flik under själva kategorin, hur gör jag då? :-)


Pernilla

05 Augusti 2011 kl. 20:07

Hej! Jag undrar hur den blev som den blev för mig? gå in och kolla på min blogg :) tacksam för svar!


Johan

14 Augusti 2011 kl. 21:35

Funka jättebra!



Hur får man så menyn ligger kvar om man går på ett specifikt inlägg?



HAre gott!


LouiseSandberg ♥ '

15 Augusti 2011 kl. 11:29

hejhej !! :)

jag håller på & försöker & f örsöker men de ser bara konstigt ut !! ;oo



kolla säjlv min test blogg : http://Louiiiiiiiise.blogg.se/test


Gabriella

15 Augusti 2011 kl. 17:17

Jättebra tips man förstår direkt hur man ska göra fast nu är det så att jag fick lite problem. "Rubrikerna" hamnar under headern till vänster under varandra, fast jag vill ju ha alla på en rad under hela headern. Hur gör jag?


Ida

22 Augusti 2011 kl. 17:02

Hejj, hur gör man mellanrum mellan flikarna? Dvs så att de inte sitter precis brevid varann utan är utspridda.

Tacksam för svar!


Kiara

28 September 2011 kl. 12:28

Hejsan!

du förklarar jättbra, men jag fick ett problem..

kolla in på bloggen så ser du vad som e problemet.

kan du sen maila eller nåt om du kan hjälpa mig? :)

sjuukt tacksam för svar


Problem with Fantasy blog

27 Oktober 2011 kl. 20:30

Min mall ser inte ut så så hur ska jag göra??


Wilma

01 November 2011 kl. 01:55

Jag har precis startat den här bloggen och vill lägga in en meny. Jag har lagt in i menyn hem, böckerna, filmerna och kontakt. Jag har skrivit länkadressen som http://twilightcenter.blogg.se/menyrubrikhem men sedan när jag går till bloggen och kollar om det funkar så kommer man bara till något där det står att sidan inte kan visas.

Varför är det så?

Måste jag lägga till innehåll i menyrumbrikerna?

Hur gör jag det?

Oerhört tacksam för svar via mail.


Anonym

08 November 2011 kl. 22:58

Jag lade stilmallskoderna under #Header istället för längst ner. Då funkade det. Innan hade jag också problemet att de lade sig under varandra.


Hanna Christensen

18 December 2011 kl. 22:36

Asså, mina kommer bara under varandra och med en ful prick framför. Gå in på min blogg och se själv. Tycker det är skit störande och vill ha bort de. å få det i den stilen som du visar längst upp i inlägget. Hur gör jag??


Hannah ~ whysoserious

30 December 2011 kl. 16:37

För mig hamnar den bara på headern när jag testar. Alltså att den inte hamnar under eller över, utan den är på headern. Help? :)


Clara

25 Februari 2012 kl. 15:53

hej det funkade... nästan jag undrar hur man får den imitten har testat typ allt så hur gör man jag bli jätteglad för svar annars kan du ju kolla på hur det blev om det hjälper!


Sophia

28 Februari 2012 kl. 12:09

Hej! När jag gör det blir det liksom inte en rad för mig utan det blir en radda med länkar under varandra på vänstra sidan, vet du vad som är fel? :) //Tacksam för svar!


Frida

09 Mars 2012 kl. 22:27

Hej jag undrarde om du vet hur man får in som en symbol framför texten i en kategori. Det är ingen vanlig symbol på tangentbordet mer som en "bild" tack på förhand.


Evelina

22 Mars 2012 kl. 13:16

hur får man så kategorierna kommer nere vid header? <3


Livetonline

27 Mars 2012 kl. 01:18

Tjenare!



Detta fungerar inte alls för mig. Menyvalen hamnar under varandra, istället för på ett led. Kopierar koden exakt så som du beskriver. Något måste bli fel. Vet någon vad?


Alma ♥♔♥

08 April 2012 kl. 09:52

Hur då länkadress? Och min gamla meny, vad ska jag göra med den? Den som ligger i sidan? Jag vill gärna ta bort den och flytta informationen till den nya menyn under headern! VORE SÅ HIMLA GLAD OM DETTA FUNKADE TILLSLUT! :D<333


Alma ♥♔♥

08 April 2012 kl. 09:59

Och hur gör man såna grymma flikar som du har? :) När det dyker upp flikar vid mouseover?


Elin

02 Juli 2012 kl. 22:09


Hej din guide var toppen, förstod precis och lyckades få till de snyggt. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med länkadress? Jag vill gärna ha kategorier i bloggen och vill då att kategorierna ska ligga under dessa flikar, men hur gör jag de? Tacksam för svar :)


Elin

02 Juli 2012 kl. 22:09


Hej din guide var toppen, förstod precis och lyckades få till de snyggt. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med länkadress? Jag vill gärna ha kategorier i bloggen och vill då att kategorierna ska ligga under dessa flikar, men hur gör jag de? Tacksam för svar :)


Petra

28 Juni 2013 kl. 15:48

om jag till exempel vill att länk ska vara "Arkiv", hur gör jag det? eller om jag vill göra en sida om min utrustning?


Sofia - vardag & foto

27 Juli 2013 kl. 11:49

TAACKK! jag har hur länge som helst försökt få det bra och nu fick jag !:)


Rebecca

24 Augusti 2013 kl. 11:25

Hej! Jättebra tips, men hur gör man för att få "underrubriker" på den nya menyraden? Tacksam för svar! :)

Svar: Se http://blogghjalparn.blogg.se/2011/august/dropdown-meny.html
blogghjalparn.blogg.se


Rebecca Lund

19 Oktober 2013 kl. 13:32

Hej, hur tar man bort den gamla menyn så att man får in alla kategorier och liknande i denna meny under headern? :)


Rebecca Lund

19 Oktober 2013 kl. 14:24

Hej jag förstår inte hur man ska få in som "de senaste inläggen" och "Arkiv" grejerna i denna meny? och kan man på något sätt ta bort gamla sidomenyn? :)


Stina

05 Februari 2014 kl. 04:43

Hejsan! Jag håller på att göra om en gammal design och får ner dropdown menyn under headern, men underrubrikerna blir jätte långa och jag har verkligen ingen aning om hur jag får dom i normal storlek igen. Har jag dropdown menyn ovanför headern är det som det ska vara, men jag vill ha den under så har lagt in Margin: 560px; och den lägger sig då under headern men somsagt blir underrubriken mycket lång. Tacksam för svar!!

Svar: du måste skriva margin:0px;
blogghjalparn.blogg.se


Hjälp

31 December 2014 kl. 19:09

Menyn hamnar på ovansidan istället för under. Vad gör jag för fel?


Zeebras

02 Januari 2015 kl. 15:50

Min meny hamnar över headern istället för under. Vad gör jag för fel?


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign