Designhjälp för din blogg

Ändra utseende på header texten.

Kategori: Header
Vill du ändra utseende på header texten? Där ditt bloggnamn och beskrving till bloggen står?

1. Klicka på fliken "Design" och sedan vidare på "Redigera stilmall".

2. Leta upp h1 { och h2 {. Det jag har markerat på bilden här:


Det är alltså fär du ändrar utseendet på texten i headern. Under h1 ändrar du texten för bloggnamnet och h2 texten för blogg beskrivning.

Här är lite hjälp om du inte vet vad som du ska ändra på:

font-family: verdana; <- Här ändrar du teckensnitt på texten.
color: #619454; <- Här ändrar du färgen på texten.
font-size: 17px; <- Här ändrar du storlek på texten.
background:#FFFFFF; <- Här ändrar du bakgrundsfägen bakom texten.
font-weight: bold;
<- Här ändrar du om texten ska vara tjock eller normal (bold/normal)
text-transform:uppercase; <- Lägg till denna rad du om du bara vill ha stora bokstäver.

3. "Spara stilmall" eller "Förhandsgranska".

Kommentarer
almeh

24 Maj 2011 kl. 11:32

Tjenna!

Det funkar inte på mig, har krabbat med det hela morgonen, men skulle du kunna fixa det åt mig? hade varit jättesnällt, skriv till mig i bloggen eller ngt.. och länka mejl adress eller nånting sånt. Hade uppskattats väldigt mycket. Tack på förhand! :)




Ida

05 September 2011 kl. 17:31

Hej!

Det funkar inte för mej! :( Det funkar att ändra vad det står i kodmallen men det går inte att ändra teckensnitt eller färg eller flytta texten. Varför funkar inte det här???

Tacksam för svar!


lina

24 Oktober 2011 kl. 17:02

Hej!



Bra beskrivning! Jag hittar det och skriver in ett nytt teckensnitt men det ändras ändå inte. Skulle du kunna hjälpa mig? Vore jätte tacksam!


Eva

17 November 2011 kl. 12:35

Hej.

Jag har gjort allt som är skrivet, men jag ser bara ändringen på min dator, och inte på någon annans.. hur mycket jag är uppdaterar sidan..

Tacksam för svar!


Jessika

22 November 2011 kl. 17:49

funkar inte :D


Emma

30 November 2011 kl. 11:13

Hej jag undrar hur man tar bort det vita på bloggen vid headern ??

Det är inte fel storlek)


alex

29 Februari 2012 kl. 11:05

Det funkar inte?? inge svar heller hur man ska göra för att det ska funka?


Louise

12 Juni 2012 kl. 12:37

när man ska skriva color saken så är det på din h1 3 nummer men när jag ska fixa på min h1 är det lika många nummer som det är på h2 och h3 ska det va så eller ska det va 3 som på din där uppe för det funkar inte med h1 bara h2 och h3

Svar: Det ska egentligen vara 6 tecken efter #. Men om alla tecken är lika så som #000000; kan man förkorta det till 3 tecken #000 !
blogghjalparn.blogg.se


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign