Designhjälp för din blogg

Margin och padding???

Kategori: Övrigt
Man kan säga att margin: 20px 10px 15px 10px; är en förkorting av:

margin-top: 20px;
margin-right: 10px;
margin-bottom: 15px;
margin-left: 10px;

Som betyder mellanrum uppåt, mellantum åt höger, mellanrum nedåt och mellanrum åt vänster.

När man skriver margin: 20px 10px 15px 10px; så är det alltså alltid i följande ordning: top, right, bottom och left! Precis som jag visade här över.

Exakt samma sak gäller padding: 20px 10px 15px 10px; det är samma som:

padding-top: 20px;
padding-right: 10px;
padding-bottom: 15px;
padding-left: 10px;


Skriver man bara margin: 20px; eller padding 20px; betyder det att både top, right, bottom och left är 20 px;

Skillanden mellan margin och padding då..

Det är i princip samma sak. Man kan säga att margin är mellanrummet till nästa objekt medans padding är mellanrummet inut i en ruta från kanten till innehållet... Det är ganska svårt att förklara, men det är bara att testa lite själva så förstår ni nog :]

Kommentarer
Wilma från grindisryttarna!

22 Mars 2011 kl. 21:01

Hej fina du!

Tyvärr behöver vi ingen hjälp just nu,men vi hör av oss när vi behöver det! Har ju en ny häst på ingång och då behöver vi ny header, så vi hör av oss. Du verkar duktig du, kram från oss båda! :)

Vi behöver ett hjälp - hur får man bort texten i högra hörnet?? Kram


Frida

22 Mars 2011 kl. 21:45

Du verkar vara ganska bra på detta så vet du hur man gör så att sin presentation syns på bloggen (den med bild + namn )?


Frida

22 Mars 2011 kl. 21:45

Du verkar vara ganska bra på detta så vet du hur man gör så att sin presentation syns på bloggen (den med bild + namn )?


En bögs liv

22 Mars 2011 kl. 21:59

Hej! Vad tycker du om tsunamin och katastroferna i Japan? Har lagt upp nya videoklipp från tsunamin, säkert trettio meter hög :/


Emily

22 Mars 2011 kl. 22:02

Sv; Nej min är snyggast i världen :D


Emelie den bästa (y)

22 Mars 2011 kl. 22:06

hej, allt bra med dig? :)


Molly Bergström, UPPSALA

22 Mars 2011 kl. 22:46

Hoppas du sover gott i natt och får en bra onsdag!



Kika gärna in och kolla på mina två nya dansklipp i streetdance och disco :D Jag gör bort mig rejält i ena videon, haha^^

Kramis på dig :)


Linda

23 Mars 2011 kl. 00:10

Hej! Hur kan man svara på kommentarer utan att behöva kommentera sitt eget inlägg när kommentaren skrevs? Exempelvis besvara en kommentar i samband med godkännandet och markera att det är bloggaren som svarar?


brooklyn

23 Mars 2011 kl. 07:54

hej de var du som sa att du skulle fixa min blogg

? kan du berätta lite mer


josephine

23 Mars 2011 kl. 11:28

Sv tack men jag fixar min design sj! Eller tycker du att den inte är snygg


josephine

23 Mars 2011 kl. 12:29

Sv okej ska komma ihåg det ;-)


Frida

23 Mars 2011 kl. 14:56

svar; asså nej jag menar inte det, utan i vissa designer finns det ju en bild på sig själv i sidan och om man klickar på den står det motto, vad man gillar och inte typ..


Frida

23 Mars 2011 kl. 15:59

Problemet är att jag har gjort det, men det visas ändå inte på bloggen :$


frida

23 Mars 2011 kl. 16:16

okej tack :)

fast jag har typ återställt mallen några gånger innan ;$


Eila J

23 Mars 2011 kl. 17:54

Haha tack du kan alltid vara bra att ha! :D


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign