Designhjälp för din blogg

Ändra länkarna i meny.

Kategori: Meny
.nav a { color: #000000;text-decoration:none;}
.nav a:hover { color: #000000;text-decoration:underline none; background: #9BA3B7 ;}
Såhär gör du om du vill ändra utseende på länkarna i menyn. Dvs alla länkar under Senaste inlägg, Arkiv, Länkar och Kategorier.

1. Gå in på "Design" och "Redigera stilmall".


2. Leta upp nedanstående text, (finns en bit under /** Entry headers **/) :

.nav a { color: #000000; text-decoration:none;}

.nav a:hover { color: #000000; text-decoration:underline none; background: #9BA3B7 ;}


Det är alltså där du ändar dina länkar i menyn. De som står under "Senaste inlägg", "Arkiv" mm.. Den första raden är för hur länkarna ser ut bara. Medans den andra raden är hur länkarna ser ut när du håller musen på dem (mouseover).
Du ändrar utseende genom att ändra, lägga till eller ta bort text inom { och }


3. Det ska stå följande om du vill ha:

Understrucken text: text-decoration:underline;
Inte understrucken text: text-decoration:none;
Tjock text: font-weight: bold;
Bakgrundsfärg: background: #cccccc;
Textfärg: color: #000000;


Lägg alltså till ovanstående mellan { och } !


4. "Förhandsgranska" eller "Spara"




Kommentarer
Linnea

08 Augusti 2011 kl. 20:40

Har du gjort något inlägg om hur man gör så att text blir länkar i menyn? :)


Malin

10 Oktober 2011 kl. 18:13

Jag håller på att greja med min blogg men hur gör jag så att menyn under headern blir länkar och går att klicka på? snälla hjälp!




Julia

29 December 2011 kl. 00:34

För ett tag sen när jag ändrade lite på min blogg ändrades länkarna så att det blev prickar framför länkarna (alltså under "senaste inlägg" och dem), nu har jag försökt att fixa det, men det funkar inte. Snälla kan du hjälpa mig att få bort prickarna? :)



Om du kollar på min blogg förstår du vad jag menar.


Jessica

23 Januari 2012 kl. 23:53

Jag har lagt till egna länkar min meny och vill ta bort understrykningen från dem. Jag följde dina instruktioner och det funkade fint, förutom då att mina två länkar fortfarande är understrukna. I stilmallen ser det ut så här för länkarna



h4 {

font-family: georgia, arial, verdana, sans-serif;

font-style:italic;

font-size: 2.3em;

letter-spacing:-.1em;

font-weight: bolder;

color: #000000;

padding-bottom:-50px;

margin:0px 0px 0px 0px;

}



Vad ska jag göra för att även dessa inte ska vara understrukna?



Med vänlig hälsning

Jessica


Jessica

24 Januari 2012 kl. 00:01

Nu har jag trixat lite för att försöka få det som jag vill, och fick samma problem som Julia har beskrivit här ovanför; fick prickar framför alla länkar i menyn. Hur kommer detta sig helt plötsligt och hur får jag bort de? Jag flyttade om ordningen på arkiv, sök i bloggen och kategorier och det gick bra, men som sagt prickarna som helt plötsligt dök upp var inte önskade.


Paulina Jonsson

27 Maj 2012 kl. 11:44

Jag ändrade länkarna fint och icke understrukna. Men sedan när jag ändra ordning så att kategorierna var längst upp och jag tog bort länkar och arkiv. Så blev länkarna i menyn understrukna och som i en punktlista med punkter, så jag försökte med det här igen! Men det ändras inte. Hur gör jag då?


Anna

05 Oktober 2013 kl. 19:49

Jag kan inte byta färg på texten? Hur ska jag göra?


Mona

19 Januari 2014 kl. 18:00

Hej. Jag (mitt stömmel) har lyckat göra text under alla inlägg. Har du något förslag hur (tusan) jag får bort det? Med vänlig hälsning Mona


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign