Designhjälp för din blogg

Bild som bakgrund.

Kategori: Bakgrunder
1. Ladda först upp den bild du vill ha som bakgrundsbild på din blogg och kopiera bild adressen! Se hur du gör här!

2. Klicka sedan på fliken "design" och sedan på "redigera stillmall"

3. Troligtvist högst upp i stillmallen hittar du:
body {

background: #7D7D7D;

För att ändra bakgrundsfärg ändrar du ju på siffrorna och bokstäverna mellan # och ;
Men om du nu vill ha en egen bild som bakgrund istället så måste du ändra texten så det i ser ut så här:

body {

background: #7D7D7D url();



4. Innanför parantesen lägger du sedan in adressen till din bild som du kopierade i steg 1 när du hade laddat upp bilden!
t.ex:
body {

background: #7D7D7D url(https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/855873/images/2011/tre_134679525.gif);


5. Spara eller förhandsgranska!
body {
background: #7D7D7D;

Kommentarer
Lina

02 Maj 2011 kl. 17:54

Bilden är inte i närheten av att täcka hela sidan.. Kan jag ha gjort något fel? Har gjort om det flera gånger..


stina

12 Juni 2011 kl. 17:25

jag hittar inte body { och det, när jag hittade det fanns inte url, och det funkar inte att skriva dit det heller


Linnea

12 Juni 2011 kl. 20:48

Hej du!

Har problem.. När jag klistra in bildadressen mellan parantesen och förhandsgranskar jag., då blir det ingen bakgrund utan bara den färgen som jag skrev innan url:en.. Har du några/något típs om vad jag kan göra? S.N.Ä.L.L.A svara! Skulle så gärna vilja ha en cool bakgrund som jag har sparat! :)

Tacksam för svar!



MVH



En tjej som undrar, Linnea


Ewe

15 Juni 2011 kl. 16:43

Tack för hjälpen, mycket bra beskrivning ;P


Therese <3

24 Juli 2011 kl. 23:38

jag har en fråga som du kanske kan svara på.

vet du hur man gör för att bilden inte ska upprepas flera gånger utan bilden ska vara som en stor över hela ? hoppas du kan svara på det och förstår vad jag skrivit ( svårt att förklara )


Klara

10 Augusti 2011 kl. 22:29

Due stina så att du bara vet body står längst upp :)<33


elvira :-D

14 September 2011 kl. 23:57

Jag fattar inte hur jag ska få bilden att täcka hela sidan??


Johanna

22 Oktober 2011 kl. 23:21

Till Linnea:



Jag hade samma problem med att visa bakgrundsbild på bloggen, den fortsatte visa färgen jag hade innan.



Men jag tog bort färgkoden, då blev de den bakgrundsbilden jag valt att lägga in :)



Såg att de va ett tag sen du kommenterade, men hoppas det är till nån nytta iaf ;)


Sara

25 April 2012 kl. 07:06

Hej du jag undrar hur man kan göra så att bliden blir som en ända stor och inte delas upp i flera (svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar) Vore EXTREMT tacksam för svar! :)<3


Sofia

08 Juli 2012 kl. 22:37

Jag valde en bild som bakrund men headern blir med täckt å jag vill ha headern svart hur ska jag göra?


Ellen

09 Oktober 2012 kl. 19:53

min Bild blir bara liten i ett hörn?
hur gör man?

Svar: se till att det INTE står no-repeat. står det inte det lägg till repeat innan " ; "
blogghjalparn.blogg.se


Anonym

07 Oktober 2013 kl. 19:04

Åhh samma fråga som alla andra. Men hur får man bilden att täcka hela skärmen? Verkar som att fler har det priblemet. TACK!

Svar: Bilden är för liten
blogghjalparn.blogg.se


ashley applebard

15 Februari 2014 kl. 13:08

Hittar inte ''redigera stilmall'' det står ''redigera HTML'' :c Kan du eller NÅGON svara? snälla? :c

Svar: De har uppdaterar blogg.se. Så nu ärd et redigera html och sedan väljer du stilmall i rullgardinsmenyn :)
blogghjalparn.blogg.se


Kommentera här:













Hos blogghjalparn.blogg.se finner du textguider om HTML & CSS. Guiderna riktar sig till bloggare som vill ha hjälp med sin bloggdesign. Man kan själv läsa sig till hur man ska göra eller så kan man beställa sin egna design alternativt köpa en redan färdig design.

Copyright © 2017 Blogghjälparn

BLOGGHJÄLPARN


Senaste inläggen

Portaler & Listor
Webbdesign